tel. +48 721 207 300 +48 16 733 41 36 wssg@vp.pl

WSPARCIE DLA STUDENTÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH

 

Formy wsparcia materialnego dla studentów niepełnosprawnych

  1. stypendium specjalne dla studentów niepełnosprawnych (wszyscy studenci z ważnym orzeczeniem lekarskim o niepełnosprawności mogą złożyć wniosek i dostaną stypendium) wniosek do pobrania
  2. programy PFRON „Aktywny Samorząd” nabór wniosków o dofinansowanie kosztów uzyskania wykształcenia wyższego w ramach Modułu II programu „Aktywny samorząd”

  więcej na:  https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/programy-i-zadania-pfron/programy-i-zadania-real/aktywny-samorzad/komunikaty-dotyczace-programu/aktywny-samorzad-w-2020-roku/

 Formy wsparcia dla studentów niepełnosprawnych w zakresie realizacji

i sprawdzania efektów  uczenia się

Pełnomocnik Rektora d.s. Osób Niepełnosprawnych udziela informacji wykładowcom o potrzebie:

  • przesyłania prezentacji w wersji elektronicznej,
  • dostosowaniu formy prowadzenia wykładu ćwiczeń do potrzeb osoby niepełnosprawnej (np. powiększenie czcionko obrazu podczas prezentacji, nagłośnienie sali itp.),
  • przedłużenia czasu pisania egzaminu/zaliczeń,
  • adaptacji materiałów dydaktycznych,
  • odpowiednia organizacja stanowisk komputerowych (uwzględniająca potrzeby osób z różnymi niepełnosprawnościami – wyposażenie w specjalistyczne oprogramowanie oraz urządzenia peryferyjne),
  • innych potrzebach studenta (za jego zgodą),
  • udzielanie informacji o formach pomocy materialnej

Formy wsparcia dla studentów w zakresie innych działań:

  • organizowanie transportu osób niepełnosprawnych ruchowo (w miarę możliwości uczelni)
  • wspieranie procesu aktywizacji zawodowej
  • wsparcie w aktywizacji zawodowej poprzez m.in.: rozpowszechnianie ofert pracy, prowadzenie projektów, udzielanie pomocy w uzyskaniu praktyki/stażu)

 

Dobre praktyki w zakresie wsparcia studentów z niepełnosprawnością

  1. Indywidualizacja – adaptacje procesu studiowania osoby niepełnosprawnej dostosowane do jej indywidualnych potrzeb edukacyjnych, wynikających ze specyfiki stanu zdrowia oraz specyfiki zajęć, w tym warunków, w jakich się one odbywają. W zależności od rodzaju oraz stopnia niepełnosprawności, a także w związku z innymi czynnikami, takimi jak przebieg wcześniejszej edukacji, czy możliwości finansowe, student może mieć różne ograniczenia oraz różne umiejętności i techniki kompensowania niepełnosprawności. W wielu przypadkach możliwe jest wdrożenie różnych rozwiązań, które dają możliwość osiągnięcia tego samego celu, czyli skutecznego zaadaptowania procesu kształcenia bez naruszania standardu akademickiego. Z drugiej strony, w zależności od tego, jakie są kluczowe elementy danych zajęć, sugerowane adaptacje mogą być w niektórych przypadkach bardziej asekuracyjne, a w innych dalej idące.
  2. Podmiotowość – uwzględnienie autonomii osoby niepełnosprawnej i prawa do decydowania o sobie. Osoba niepełnosprawna zna swoją sytuację oraz konsekwencje niepełnosprawności w sposób najlepszy z możliwych. Ona też ponosi pełną odpowiedzialność za swoje decyzje i rozwój osobisty.
  3. Rozwijanie potencjału osoby niepełnosprawnej w związku z realizowanym przez nią procesem kształcenia – dobór takich adaptacji, które pozwalałyby studentowi nabywać wiedzę i rozwijać praktyczne umiejętności. Należy dbać o to, aby stosowane adaptacje umożliwiały studentowi w jak największym
  4. Racjonalność dostosowania – proponowanie adaptacji racjonalnych ekonomicznie, skutecznie wyrównujących szanse osoby niepełnosprawnej oraz gwarantujących zachowanie standardu akademickiego. Racjonalna adaptacja to taka, która w możliwie najlepszy sposób zapewnia dostęp do tych samych treści oraz daje możliwość realizowania zadań praktycznych, do których mają dostęp osoby bez niepełnosprawności.
  5. Utrzymanie standardu akademickiego – przygotowanie adaptacji przy jednoczesnym utrzymaniu kryteriów merytorycznych obowiązujących wszystkich studentów. Osiągnięcie założonych efektów kształcenia jest jednym z praw studiujących osób niepełnosprawnych. Wszelkie adaptacje muszą być zatem przygotowane tak, aby zagwarantowane zostało zachowanie kluczowych elementów procesu realizacji programu studiów.
  6. Adaptacje najbliższe standardowemu przebiegowi zajęć – a więc takie, które nie mają charakteru przywileju dla osoby niepełnosprawnej, ale w sposób racjonalny wyrównywałyby jej szanse w zakresie możliwości realizacji procesu kształcenia uznanego za optymalny na danych zajęciach. Przykładowo adaptacja egzaminu pisemnego powinna w pierwszej kolejności iść w kierunku zmiany sposobu pisania (np. w powiększonym druku, na komputerze, przy użyciu alfabetu brajla i inne).
  7. Równe prawa i obowiązki – dbałość nie tylko o realizowanie równych praw dla osób

niepełnosprawnych, ale również egzekwowanie (dzięki zapewnieniu tych praw) wypełniania obowiązków studenckich na takim samym poziomie, jak w przypadku studentów bez niepełnosprawności.

(źródło: Dobre praktyki w zakresie wsparcia studentów z niepełnosprawnością w szkołach wyższych, rezultat prac komisji ds. wyrównywania szans edukacyjnych przy KRASP)

Czym jest orzeczenie o stopniu niepełnosprawności  

 Jest formalnym potwierdzeniem, że jesteś osobą niepełnosprawną. Na jego podstawie możesz starać się

o różne świadczenia, ulgi i uprawnienia. Jesteś osobą niepełnosprawną a nie posiadasz orzeczenia o niepełnosprawności zapoznaj się z :

https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-orzeczenie-o-stopniu-niepelnosprawnosci

Jesteś osobą niepełnosprawną zgłoś się do nas, a na pewne Ci pomożemy

Pełnomocnik Rektora d.s. Osób Niepełnosprawnych:  mgr Stanisław Ficek (posługuje się jeżykiem migowym)